Publicatie: openbareruimte.nu
Door de coronapandemie heeft online leren een enorme boost gekregen. De uitdaging is om per training of opleiding te bepalen of en zo ja, welke onderdelen geschikt zijn om digitaal aan te bieden. Door de juiste inzet van e-learning in combinatie met klassikale en praktijktraining kan het kennisniveau van medewerkers significant verhoogd worden.
Online leren zorgt voor flexibiliteit
Veel medewerkers geven de voorkeur aan online oplossingen vanwege het flexibele karakter. Tijdstip, plaats en tempo zijn door de medewerker zelf te bepalen. Door online leren hoeven medewerkers bovendien niet naar een andere locatie te reizen.
Online leren is kostenbesparend en schaalbaar
Zodra een e-learning ontwikkeld is, kan deze makkelijk verspreid worden naar zoveel medewerkers als wenselijk is. Daarbij zijn online trainingen of blended trainingen (combinatie van online en klassikale en/of praktijktraining) goedkoper dan trainingen die volledig op locatie worden gegeven. Er wordt al gauw fors bespaard op de huur van trainingslocaties, trainers en lesmateriaal. De kosten van e-learning nemen daarnaast amper toe bij een toename van het aantal cursisten. E-learning is daarmee eenvoudig schaalbaar.
Online leren zorgt voor kwaliteitsborging
Bij e-learning en het gebruik van een LMS (Learning Management Systeem) zoals KENNISS, heb je realtime overzicht op alle (groepen) medewerkers en hun leerprogressie. Daarmee signaleer je bijvoorbeeld snel een achterstand en geef je werknemers hierop individuele aandacht als deze daarom vragen. De lesstof is daarnaast eenvoudig up-to-date te houden: een wijziging is direct zichtbaar voor alle cursisten. Dit kan handig zijn als zich een normwijziging of nieuwe zienswijze in de lesstof voordoet die direct dient te worden toegepast.
De kracht van blended learning
Het op de juiste wijze combineren van online leren en praktijkleren is dé sleutel naar een succesvolle en efficiënte ontwikkeling van medewerkers die werkzaam zijn in de buitenruimte. Afhankelijk van het type training of opleiding, wordt e-learning ingezet vóór, tijdens en/of na een klassikale of praktijktraining.
Het begint bij een training al met het inventariseren van het niveau van de medewerkers en de onderlinge verschillen binnen een groep: Een ideale kans om met behulp van e-learning en bijvoorbeeld een entreetoets al vóór een trainingsdag vast te stellen waar de uitdagingen liggen voor de trainer. De klassikale of praktijktraining kent zo geen verrassingen meer voor de trainer en krijgt als het ware een kickstart.
Ook tijdens klassikale trainingen kan e-learning worden ingezet, door bijvoorbeeld blokken af te sluiten met een aantal toetsvragen, of het doorlopen van een infographic (afbeeldingen waarin op interactieve wijze bijvoorbeeld de onderdelen van een machine worden uitgelicht). Na de training heeft de cursist nog geruime tijd toegang tot de e-learning omgeving, welke als naslagwerk dient en hem eraan herinnert wanneer het weer tijd wordt voor een herhalingstraining.
Het ontwikkelen van leertrajecten en het kiezen van de juiste online en offline elementen binnen een training wordt ondersteund of uitgevoerd door onderwijskundige specialisten en e-learning specialisten. Als basis wordt er voor iedere leerbehoefte gewerkt met leerdoelen, welke ter controle tijdens de ontwikkeling van (blended) trainingen keer op keer worden getoetst.
Autoriteit op dit gebied is KENNISS: hét alles-in-één leerplatform voor de buitenruime. Dit platform maakt maatwerk op het gebied van online training en opleiding voor iedere organisatie in de buitenruimte bereikbaar.