VAN RAAIJ groenverzorging is in 2022 begonnen als launching customer van KENNISS. Dit betekent dat zij als eerste van start zijn gegaan in het leerplatform. Op dit moment hebben ze het platform volledig uitgerold binnen het bedrijf. Lees in deze klantervaring hoe KENNISS bijdraagt aan de ontwikkeling van medewerkers bij VAN RAAIJ groenverzorging.
VAN RAAIJ groenverzorging
VAN RAAIJ is een familiebedrijf uit 1990. Zij houden zich bezig met het integraal onderhoud van de openbare ruimte, machinaal knippen van hagen, onderhoud van verhardingen en de aanleg en het onderhoud van terreinen en sportvelden. Er werken ruim 60 mensen.
Wij spraken Maarten van Raaij over de inzet van KENNISS binnen zijn bedrijf. Hij is onder andere verantwoordelijk voor de registraties van certificeringen en het organiseren van toolboxen en trainingen.
Digitalisering binnen VAN RAAIJ
Binnen VAN RAAIJ speelt digitalisering een grote rol. Zo zijn de analoge tekeningen omgezet in tablets. De medewerkers kunnen op deze manier eenvoudig op de tablet zien waar bijvoorbeeld de hagen geknipt moeten worden. Ook het informeren en opleiden van medewerkers wilde Maarten binnen het bedrijf gaan digitaliseren, zodat zij meer grip krijgen op de ontwikkeling van medewerkers.
Wat digitaal gedaan kan worden, laten wij door een computer doen.
KENNISS sluit precies aan bij de bedrijfsfilosofie, vertelt Maarten ons. “Door het leerplatform kunnen wij een stuk meerwaarde bieden naar medewerkers. De mogelijkheden zijn oneindig.”
Medewerkers opleiden
De laatste jaren werd er steeds minder aan opleidingen gedaan binnen VAN RAAIJ. Maarten was daarom op zoek naar een tool die het opleiden van medewerkers makkelijk maakt. Hiervoor is KENNISS dé oplossing.
Met één druk op de knop wordt alle informatie gedeeld met 60 medewerkers.
Vanuit VCA is VAN RAAIJ verplicht om 10 toolboxen per jaar te organiseren voor medewerkers. Maarten merkt dat de groepen medewerkers steeds groter worden, waardoor het moeilijk is om deze in één keer te informeren. De groepen klassikaal bij elkaar roepen leverde niet meer de gewenste situatie op. Door toolboxen online via KENNISS te verspreiden, bereikt Maarten met één druk op de knop al zijn 60 medewerkers. De jongens willen niet meer in de schoolbanken zitten. Daarom vindt Maarten dit een mooie aanvulling om de medewerkers eenvoudig te informeren.
Meerwaarde
Door de komst van meer zij-instromers merkte Maarten dat het kennisniveau bij nieuwe medewerkers minder was. Met KENNISS kan Maarten trainingen klaarzetten die medewerkers op hun eigen tempo kunnen volgen. “In KENNISS staan bijvoorbeeld proeftoetsen VCA, deze ga ik de medewerkers ieder jaar laten maken. Zo kan ik zien hoe ze ervoor staan en wat het kennisniveau op dat moment is.”
De registratie wordt in KENNISS bijgehouden, daar hoeven wij geen moeite meer voor te doen.
Vanuit VCA is VAN RAAIJ ook verplicht om instructie aan medewerkers te geven. Dit moet ondertekend en geregistreerd worden. “Medewerkers tekenen voor het praktijkboek dat ze ontvangen in KENNISS, ook wordt dit geregistreerd. Zo kan ik precies bijhouden wie het praktijkboek gelezen en ondertekend heeft.” Op deze manier bewaakt Maarten het overzicht van al zijn medewerkers via het LMS.
De toekomst
In september is het groenseizoen afgelopen. VAN RAAIJ gaat na het seizoen als eerste bezig met het opzetten van een instructievideo voor medewerkers in KENNISS. Hier komt bedrijfsinformatie in voor, zoals “Waar zet je de auto neer op het terrein?”, “Hoe gaan we om met brandstoffen?” en “Wat zijn de regels op het thuisterrein ook alweer?”.
Ook worden de nieuw aanschafte aanhangwagens door middel van instructievideo’s naar alle medewerkers gecommuniceerd. “Binnen 10 minuten heb je zo’n instructie opgezet en binnen 12 minuten heb je deze met 60 man gedeeld, dit is precies wat wij zoeken.”